[LD Politiek Live] ‘We mochten nog net meepraten over de kleur van de straatstenen’

Wim Scholten, voorzitter van de Wijkvereniging Houtkwartier, is bij met de komst van de blauwe zone in zijn wijk. De parkeerdruk is de laatste jaren afgenomen, maar dreigt weer toe te nemen als de gemeenteraad het bestemmingsplan Dieperhout goedkeurt. ‘Volgens onze berekeningen zijn er 110 nieuwe parkeerplekken nodig.’

,,De blauwe zones hebben een positief effect op het Houtkwartier. De parkeerdruk is bij ons afgenomen. Mensen die op vakantie gaan en hun auto drie weken in onze wijk parkeren, werknemers die verder reizen met de trein of die werken in de kantoorpanden aan de Schipholweg en bezoekers van de binnenstad, parkeren hier niet meer. Wij hadden de parkeerbeperking liever iets uitgebreider gezien dan van 9 uur ’s ochtends tot 14 uur ’s middags, maar onze overlast is behoorlijk afgenomen. Betaald parkeren invoeren zoals D66 voorstelt kan natuurlijk ook, maar dan is de vraag hoe je dat gaat doen. Moet je 24 uur per dag gaan betalen of net als nu een dagdeel? Wil Strijk zestig euro per jaar rekenen voor een vergunning? Dat is meer dan nu.

Dieperhout
In de huidige situatie kan Strijk in onze wijk inderdaad garanderen dat iedereen voor z’n deur kan parkeren. Maar er staat wel wat te gebeuren in het Houtkwartier. De gemeente wil volgens het bestemmingsplan Dieperhout 140 nieuwe woningen, een nieuwe school en een sporthal in onze wijk bouwen. In de nota van uitgangspunten beloofde de gemeente ons dat de nieuwe, noodzakelijke, parkeerplekken op de bouwlocaties zelf zouden komen. Die plannen zijn gewijzigd. Een deel van de bewoners en alle bezoekers moeten gewoon op straat parkeren. Volgens onze berekeningen zijn er 110 nieuwe parkeerplekken nodig. Dit gaat ten koste van het groen in de wijk. Het Houtkwartier wordt niet alleen een Steenkwartier maar ook een wijk met veel meer blik op straat.

Inspraak
Op 13 maart besluit de gemeenteraad om het bestemmingsplan Dieperhout wel of niet aan te passen. Strijk zegt wel dat D66 kritische vragen heeft gesteld, maar wat ons betreft zijn ze nog te stil. D66 heeft vooral de mond vol van burgerparticipatie. De gemeente zegt dat er genoeg burgerparticipatie is geweest. Daar hebben ze op zich gelijk in, maar je moet je afvragen hoe zo’n overleg dan gaat. Het was vooral eenrichtingsverkeer vanuit de gemeente; we mochten nog net meepraten over de kleur van de straatstenen. Belangrijke zaken als het aantal nieuw te bouwen woningen is zonder onze inspraak besloten. Over belangrijk stukken moest de wijkvereniging zijn zienswijze uiterlijk 31 oktober geven. Daarna zijn er nog negen nieuwe stukken in het dossier verschenen. En niet de minste. Zoals het stuk over de integrale parkeerbalans. Daar hebben wij dus nooit onze zienswijze over kunnen geven.

Bezwaar
Wij gaan er alles aan doen om het besluit over het bestemmingsplan Dieperhout uit te stellen. De laatste plannen voldoen volgens ons niet aan de wettelijke eisen en overschrijden allerlei normen. Daar heeft de gemeente ontheffing voor gekregen, maar wij zijn van mening dat die normen er niet voor niets zijn. Ik ben ervan overtuigd dat als wij genoeg herrie maken voor de verkiezingen, het besluit uitgesteld wordt en de plannen aangepast. Zo niet maken wij tegen elk besluit bezwaar en gaan wij tegen elk besluit in beroep. En in die beroepen heb ik alle vertrouwen. Er zitten zulke gaten in plannen van de gemeente dat wij zonder probleem ons gelijk kunnen halen.’’

Dit bericht verscheen 1 maart 2014 in de rubriek LD Politiek Live van het Leidsch Dagblad.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *